Język angielski 2015/2016

KONKURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO

DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ z WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

W ROKU SZKOLNYM 2015/16

 

Uczestnicy konkursu powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami obejmującymi i poszerzającymi treści podstawy programowej kształcenia ogólnego, w części dotyczącej przedmiotu języka angielskiego na II etapie edukacyjnym, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół – załącznik Nr 2 (Dz.U.2012.977 ze zm.).

  1. Cele szczegółowe konkursu:

1. Rozbudzanie wśród uczniów zainteresowania językiem angielskim oraz kulturą,

historią i geografią krajów angielskiego obszaru językowego.

2. Rozwijanie umiejętności pracy samodzielnej z wykorzystaniem różnorodnych

źródeł i nośników informacji

3. Motywowanie nauczycieli do poszukiwania skutecznych metod

zindywidualizowanej pracy z uczniem ponadprzeciętnie uzdolnionym

4. Stworzenie uczniom możliwości sprawdzenia się w rywalizacji w skali szkolnej

oraz pozaszkolnej

 

  1. Dopuszczone przyrządy i pomoce.

Nie przewiduje się możliwości używania dodatkowych przyrządów i pomocy.

  1. Rodzaj arkusza, typy zadań, uwagi

Uczestnicy rozwiązują test złożony z kilku typów zadań, np. dobieranie, test luk, zadania typu prawda/fałsz, krótka forma pisemna, itp. sprawdzające sprawności językowe, znajomość środków leksykalno-gramatycznych. Za test na każdym etapie można uzyskać maksymalnie 50 punktów.

  1. Wymagania.

Konkurs sprawdza opanowanie wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej z języka angielskiego dla szkoły podstawowej z rozszerzeniem, w zależności od etapu do poziomuA2+ – B1+ w sześciostopniowej skali poziomów biegłości zdefiniowanych przez Radę Europy.

  1. Etap szkolny

Konkurs na etapie szkolnym sprawdza opanowanie wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej z języka angielskiego dla szkoły podstawowej z rozszerzeniem do poziomuA2+

 

 

a)                 Wiadomości i umiejętności

Uczestnicy wykazują się rozumieniem tekstu czytanego, znajomością środków leksykalno-gramatycznych, funkcji językowych oraz umiejętnością ich zrozumienia i zastosowania w zakresie poniższych tematów:

1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania);

2) dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia, otoczenie);

3) szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);

4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy);

5) życie rodzinne i towarzyskie (np. kalendarz, zegar, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości);

6) żywienie (np. produkty spożywcze i ich klasyfikacja, posiłki i ich przygotowywanie, miejsca spożywania posiłków);

7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie);

8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, wycieczki, zwiedzanie);

9) kultura (np. święta i obrzędy, dziedziny kultury, media);

10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy,);

11) zdrowie (np. higieniczny tryb życia, samopoczucie, choroby);

12) świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz);

13) życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość);

14) nauka i technika – nazwy części popularnych urządzeń elektronicznych

15) elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych

Ponadto, zachowując poprawność ortograficzną, uczeń potrafi:

  • zredagować email zawierający np. zaproszenie, prośbę o informację, opis przedmiotu/miejsca, itp.
  • napisać pocztówkę z wakacji, krótką wiadomość np. o zagubionej rzeczy, prosty przepis kulinarny np. na ulubioną kanapkę)
  • ułożyć dialog na temat życia codziennego
  • wyrazić funkcje językowe np. prośbę, propozycję, akceptację, odmowę, zezwolenie, zakaz, opinię, etc.

 

c) Literatura;

  • Obrazkowe słowniki tematyczne
  • Matasek, M. Gramatyka dla szkół podstawowych, Handibooks
  • McCarthy, M., O’Dell, F. English Vocabulary in Use, poziom Elementary CUP
  • Vince, M., French, A., Sunderland , P. ElementaryLanguage Practice. Macmillan

 

  1. Etap rejonowy

Konkurs na etapie rejonowym sprawdza opanowanie wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej z języka angielskiego dla szkoły podstawowej z rozszerzeniem do poziomu A2+, z elementami B1.

a)                 Wiadomości i umiejętności

Uczestnicy wykazują się rozumieniem tekstu czytanego oraz/lub słuchanego, znajomością środków leksykalno-gramatycznych, funkcji językowych oraz umiejętnością ich zrozumienia i zastosowania w zakresie tematów obowiązujących do etapu szkolnego, lecz prezentujących wyższy stopień trudności (A2+, z elementami B1).

Ponadto, zachowując pełną poprawność ortograficzną, uczeń potrafi  napisać krótką formę pisemną, np. mail, list, fragment bloga, notatkę, w których:

1) opisze ludzi, przedmioty i miejsca

2) opisze czynności dnia codziennego;

3) przedstawi swoje upodobania, uczucia i preferencje

Dodatkowo, uczeń posiada podstawową wiedzę na temat

następujących aspektów wiedzy o krajach anglojęzycznych:

  • Nazewnictwo i insygnia – flagi, symbole
  • Popularne tradycje i zwyczaje
  • Geografia i ważniejsze atrakcje turystyczne
  • Historia – ważniejsze wydarzenia
  • Polityka – słynni królowie, prezydenci, instytucje

 

a)                 Literatura

Oprócz pozycji z poziomu szkolnego zalecana literatura obejmuje:

Barker C., Boost Your Vocabulary 1-3, Pearson

Murphy R., English Grammar In Use, Cambridge University Press

Redman S., English Vocabulary in Use, CUP, poziom Pre-Intermediate

Maguire, J. Seasons and celebrations, OUP

McDowall, An Illustrated History of Britain, Longman

Summers D., Longman Dictionary of English Language and Culture, Longman-Pearson Education

 

  1. Etap wojewódzki

Poziom etapu wojewódzkiego odpowiada poziomowiA2/B1 w sześciostopniowej skali poziomów biegłości zdefiniowanych przez Radę Europy.

a)                 Wiadomości i umiejętności

Uczestnicy wykazują się rozumieniem tekstu czytanego  i/lub słuchanego, znajomością środków leksykalno – gramatycznych, funkcji językowych oraz umiejętnością ich zrozumienia oraz zastosowania w zakresie tematów wymienionych w wymaganiach do etapu szkolnego oraz rejonowego, lecz prezentujących wyższy poziom trudności

Dodatkowo,  oprócz zagadnień z etapu rejonowego, uczeń posiada podstawową wiedzę na temat następujących aspektów wiedzy o krajach anglojęzycznych:

 

  • Sztuka: film, teatr, aktorzy, Oskary, muzycy
  • Sport: dyscypliny, mistrzostwa, sportowcy
  • Literatura: najsłynniejsi pisarze
  • Ciekawostki z życia codziennego

 

a)                 Literatura:

Oprócz pozycji z poziomu szkolnego i rejonowego, zalecana literatura obejmuje:

Redman S., English Vocabulary in Use, Cambridge University Press,

Seria Timesaver, Mary Glasgow

 

Przykładowe źródła internetowe:

http://projectbritain.com/

http://learnenglish.britishcouncil.org/en

http://usinfo.pl/zoom/

http://alldownunder.com/index.html

http://www.ego4u.com/en/read-on/countries

http://www.anglik.net/discover.htm

http://www.bugbog.com/english_speaking_countries/english_speaking_countries.html

http://www.woodlands-junior.kent.sch.uk/customs/questions/britain/england_facts.htm

http://quickfacts.census.gov/qfd/index.html