KONKURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO
DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ z WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
W ROKU SZKOLNYM 2015/16
Uczestnicy konkursu powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami obejmującymi i poszerzającymi treści podstawy programowej kształcenia ogólnego, w części dotyczącej przedmiotu języka angielskiego na II etapie edukacyjnym, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół – załącznik Nr 2 (Dz.U.2012.977 ze zm.).
- Cele szczegółowe konkursu:
1. Rozbudzanie wśród uczniów zainteresowania językiem angielskim oraz kulturą,
historią i geografią krajów angielskiego obszaru językowego.
2. Rozwijanie umiejętności pracy samodzielnej z wykorzystaniem różnorodnych
źródeł i nośników informacji
3. Motywowanie nauczycieli do poszukiwania skutecznych metod
zindywidualizowanej pracy z uczniem ponadprzeciętnie uzdolnionym
4. Stworzenie uczniom możliwości sprawdzenia się w rywalizacji w skali szkolnej
oraz pozaszkolnej
- Dopuszczone przyrządy i pomoce.
Nie przewiduje się możliwości używania dodatkowych przyrządów i pomocy.
- Rodzaj arkusza, typy zadań, uwagi
Uczestnicy rozwiązują test złożony z kilku typów zadań, np. dobieranie, test luk, zadania typu prawda/fałsz, krótka forma pisemna, itp. sprawdzające sprawności językowe, znajomość środków leksykalno-gramatycznych. Za test na każdym etapie można uzyskać maksymalnie 50 punktów.
- Wymagania.
Konkurs sprawdza opanowanie wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej z języka angielskiego dla szkoły podstawowej z rozszerzeniem, w zależności od etapu do poziomuA2+ – B1+ w sześciostopniowej skali poziomów biegłości zdefiniowanych przez Radę Europy.
- Etap szkolny
Konkurs na etapie szkolnym sprawdza opanowanie wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej z języka angielskiego dla szkoły podstawowej z rozszerzeniem do poziomuA2+
a) Wiadomości i umiejętności
Uczestnicy wykazują się rozumieniem tekstu czytanego, znajomością środków leksykalno-gramatycznych, funkcji językowych oraz umiejętnością ich zrozumienia i zastosowania w zakresie poniższych tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania);
2) dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia, otoczenie);
3) szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy);
5) życie rodzinne i towarzyskie (np. kalendarz, zegar, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości);
6) żywienie (np. produkty spożywcze i ich klasyfikacja, posiłki i ich przygotowywanie, miejsca spożywania posiłków);
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, wycieczki, zwiedzanie);
9) kultura (np. święta i obrzędy, dziedziny kultury, media);
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy,);
11) zdrowie (np. higieniczny tryb życia, samopoczucie, choroby);
12) świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz);
13) życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość);
14) nauka i technika – nazwy części popularnych urządzeń elektronicznych
15) elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych
Ponadto, zachowując poprawność ortograficzną, uczeń potrafi:
- zredagować email zawierający np. zaproszenie, prośbę o informację, opis przedmiotu/miejsca, itp.
- napisać pocztówkę z wakacji, krótką wiadomość np. o zagubionej rzeczy, prosty przepis kulinarny np. na ulubioną kanapkę)
- ułożyć dialog na temat życia codziennego
- wyrazić funkcje językowe np. prośbę, propozycję, akceptację, odmowę, zezwolenie, zakaz, opinię, etc.
c) Literatura;
- Obrazkowe słowniki tematyczne
- Matasek, M. Gramatyka dla szkół podstawowych, Handibooks
- McCarthy, M., O’Dell, F. English Vocabulary in Use, poziom Elementary CUP
- Vince, M., French, A., Sunderland , P. ElementaryLanguage Practice. Macmillan
- Etap rejonowy
Konkurs na etapie rejonowym sprawdza opanowanie wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej z języka angielskiego dla szkoły podstawowej z rozszerzeniem do poziomu A2+, z elementami B1.
a) Wiadomości i umiejętności
Uczestnicy wykazują się rozumieniem tekstu czytanego oraz/lub słuchanego, znajomością środków leksykalno-gramatycznych, funkcji językowych oraz umiejętnością ich zrozumienia i zastosowania w zakresie tematów obowiązujących do etapu szkolnego, lecz prezentujących wyższy stopień trudności (A2+, z elementami B1).
Ponadto, zachowując pełną poprawność ortograficzną, uczeń potrafi napisać krótką formę pisemną, np. mail, list, fragment bloga, notatkę, w których:
1) opisze ludzi, przedmioty i miejsca
2) opisze czynności dnia codziennego;
3) przedstawi swoje upodobania, uczucia i preferencje
Dodatkowo, uczeń posiada podstawową wiedzę na temat
następujących aspektów wiedzy o krajach anglojęzycznych:
- Nazewnictwo i insygnia – flagi, symbole
- Popularne tradycje i zwyczaje
- Geografia i ważniejsze atrakcje turystyczne
- Historia – ważniejsze wydarzenia
- Polityka – słynni królowie, prezydenci, instytucje
a) Literatura
Oprócz pozycji z poziomu szkolnego zalecana literatura obejmuje:
Barker C., Boost Your Vocabulary 1-3, Pearson
Murphy R., English Grammar In Use, Cambridge University Press
Redman S., English Vocabulary in Use, CUP, poziom Pre-Intermediate
Maguire, J. Seasons and celebrations, OUP
McDowall, An Illustrated History of Britain, Longman
Summers D., Longman Dictionary of English Language and Culture, Longman-Pearson Education
- Etap wojewódzki
Poziom etapu wojewódzkiego odpowiada poziomowiA2/B1 w sześciostopniowej skali poziomów biegłości zdefiniowanych przez Radę Europy.
a) Wiadomości i umiejętności
Uczestnicy wykazują się rozumieniem tekstu czytanego i/lub słuchanego, znajomością środków leksykalno – gramatycznych, funkcji językowych oraz umiejętnością ich zrozumienia oraz zastosowania w zakresie tematów wymienionych w wymaganiach do etapu szkolnego oraz rejonowego, lecz prezentujących wyższy poziom trudności
Dodatkowo, oprócz zagadnień z etapu rejonowego, uczeń posiada podstawową wiedzę na temat następujących aspektów wiedzy o krajach anglojęzycznych:
- Sztuka: film, teatr, aktorzy, Oskary, muzycy
- Sport: dyscypliny, mistrzostwa, sportowcy
- Literatura: najsłynniejsi pisarze
- Ciekawostki z życia codziennego
a) Literatura:
Oprócz pozycji z poziomu szkolnego i rejonowego, zalecana literatura obejmuje:
Redman S., English Vocabulary in Use, Cambridge University Press,
Seria Timesaver, Mary Glasgow
Przykładowe źródła internetowe:
http://learnenglish.britishcouncil.org/en
http://usinfo.pl/zoom/
http://alldownunder.com/index.html
http://www.ego4u.com/en/read-on/countries
http://www.anglik.net/discover.htm
http://www.bugbog.com/english_speaking_countries/english_speaking_countries.html
http://www.woodlands-junior.kent.sch.uk/customs/questions/britain/england_facts.htm