KONKURS Z MATEMATYKI
DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ z WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
Uczestnicy konkursu powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami obejmującymi i poszerzającymi treści podstawy programowej kształcenia ogólnego, w części dotyczącej przedmiotu matematyka na II etapie edukacyjnym, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół – załącznik Nr 2 (Dz.U.2012.977 ze zm.).
- I. Cele szczegółowe konkursu
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych uczniów,
- popularyzowanie matematyki wśród uczniów szkoły podstawowej,
- wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy nad pogłębianiem i rozszerzaniem wiedzy matematycznej,
- wykorzystanie umiejętności twórczego myślenia do rozwiązywania zadań problemowych,
- planowanie i organizowanie własnej nauki i przyjmowanie za nią coraz większej odpowiedzialności,
- zachęcanie uczniów do udziału w konkursach,
- wyzwalanie twórczej postawy nauczyciela w poszukiwaniu odpowiednich metod i form pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie.
- II. Dopuszczone przyrządy i pomoce
Przybory do pisania, linijka i ołówek. Uczniowie nie mogą korzystać z kalkulatora.
- III. Rodzaj arkusza, typy zadań, uwagi
Zadania konkursowe będą mieć formę zamkniętą i otwartą. W zestawie zadań zamkniętych
uwzględnione będą zadania wielokrotnego wyboru, zadania prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. Wszystkie zadania będą sprawdzać takie umiejętności ucznia jak:
- wykorzystanie i tworzenie informacji,
- modelowanie matematyczne,
- rozumowanie i tworzenie strategii,
- sprawność rachunkowa.
Ilość zadań otwartych będzie zwiększana na każdym z etapów. Za poprawne rozwiązanie zadania zamkniętego uczeń otrzymuje 1 lub 2 pkt. Zadania otwarte będą punktowane 2, 3 lub 4 punkty.
Obowiązywał będzie holistyczny sposób oceniania zadań otwartych. Ocena rozwiązania zadania będzie zależała od tego, jak daleko uczeń dotarł w drodze do całkowitego rozwiązania i czy została pokonana zasadnicza trudność w rozwiązaniu zadania.
- IV. Wymagania
- 1. Etap szkolny
a) Wiadomości i umiejętności
Zakres wiedzy:
- Liczby naturalne i ich własności, dzielniki i wielokrotności liczb.
- Liczby pierwsze i złożone, cechy podzielności liczb, rzymski sposób zapisywania liczb.
- Szacowanie wyników działań .
- Porównywanie różnicowe i ilorazowe.
- Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
- Czas i kalendarz.
- Średnia arytmetyczna w zadaniach praktycznych.
- Odczytywanie danych z tekstu źródłowego, tabeli, diagramu, wykresu, planu i mapy.
- Własności figur płaskich.
- Pola figur płaskich, jednostki pola.
- Jednostki długości, masy, czasu, temperatury. Jednostki monetarne.
Umiejętności:
- Dobieranie do zadania odpowiedniego modelu matematycznego.
- Interpretowanie i przetwarzanie informacji zawartej w zadaniu.
- Poprawne zapisywanie i interpretowanie wyników zadań.
- Sprawne wykonywanie rachunków w zakresie liczb naturalnych, wymiernych i szacowanie wyników działań.
- Odczytywanie i przetwarzanie informacji z diagramów, map, rysunków, tabel, wykresów.
- Posługiwanie się jednostkami i ich zamiana.
- Przeprowadzanie prostych rozumowań.
- Rozwiązywanie zadań różnymi metodami.
- Umiejętność wyciągania wniosków z kilku informacji podanych w różnej postaci.
- Wykorzystanie wiedzy matematycznej (arytmetycznej, algebraicznej i geometrycznej) w rozwiązywaniu zadań przedstawiających sytuację praktyczną.
b) Literatura
- Podręczniki, zbiory zadań i zeszyty ćwiczeń z matematyki zatwierdzone przez MEN i zgodne z NPP.
- Przykładowe zadania z matematyki zawarte w ,,Informatorze o sprawdzianie od roku
- szkolnego 2014/2015” wydanym przez CKE w Warszawie.
- Materiały dostępne w księgarniach w formie testów sprawdzających wiadomości i umiejętności z zakresu szkoły podstawowej oraz w formie sprawdzianu po szkole podstawowej
- Przykładowe arkusze egzaminacyjne sprawdzianu na stronie internetowej OKE w Krakowie (www.oke.krakow.pl) oraz CKE (www.cke.edu.pl).
- 2. Etap rejonowy
a) Wiadomości i umiejętności
Na tym etapie konkursu obowiązują wiadomości i umiejętności takie jak na etapie szkolnym poszerzone o treści:
- Pojęcie procentu i obliczanie procentu danej liczby w sytuacjach praktycznych.
- Skala na mapie i planie.
- Jednostki objętości, obliczanie objętości brył.
Umiejętności:
- Zastosowanie obliczeń procentowych w sytuacjach praktycznych.
- Obliczanie odległości z wykorzystaniem skali.
- Stosowanie cech podzielności liczb, przeprowadzanie prostych rozumowań.
- Analizowanie wyniku zadania, ocena jego sensowności, sprawdzanie wyniku z warunkami zadania.
- Stosowanie języka matematycznego przy zapisywaniu rozwiązań zadań otwartych.
- Umiejętność logicznego myślenia i poprawnego wnioskowania.
b) Literatura
Taka sama jak na etapie szkolnym oraz dodatkowo:
- Z. Bobiński, P. Nodzyński, M. Uscki, Koło matematyczne w szkole podstawowej; Aksjomat, Toruń, 2008
- M. Rosół, Konkursy matematyczne dla szkoły podstawowej: Aksjomat, Toruń, 2010,
- A. Żurek, P. Jędrzejewicz, Zbiór zadań dla kółek matematycznych w szkole podstawowej; GWO, Gdańsk, 2004
- 3. Etap wojewódzki
a) Wiadomości i umiejętności
Na tym etapie konkursu obowiązują wiadomości i umiejętności ujęte w poprzednich etapach ale o podwyższonym stopniu trudności oraz:
- Równania z jedną niewiadomą w zadaniach tekstowych.
- Wyrażenia algebraiczne w opisywaniu sytuacji zadaniowej.
- Prędkość, droga i czas – obliczenia praktyczne.
Zadania na tym etapie będą wymagały umiejętności:
- Zapisywanie treści zadań w postaci równań, interpretacja rozwiązania.
- Zapisywanie obwodów i pól figur płaskich w postaci wyrażeń algebraicznych.
- Obliczanie prędkości, drogi i czasu. Posługiwanie się jednostkami prędkości i ich zamiana.
- Dokonywania uogólnień i uzasadniania.
- Rozwiązywania zadań logicznych, dostrzegania prawidłowości i uzasadniania swojego postępowania (wyboru).
- Stosowanie języka matematycznego przy zapisywaniu rozwiązań zadań otwartych krótkiej i rozszerzonej odpowiedzi.
- Formułowania wniosków na podstawie analizy podanego tekstu matematycznego.
- Rozwiązywania zadań problemowych z wykorzystaniem równań, obliczeń procentowych oraz umiejętność prezentacji rozwiązania.
- Dokonywania i uzasadniania uogólnień na podstawie własności figur geometrycznych.
- Dostrzeganie prawidłowości, opisywanie ich i sprawdzanie na przykładach.
b) Literatura
Obowiązują pozycje z etapu szkolnego i rejonowego oraz:
- Materiały zawarte na stronach internetowych zawierające przykładowe zestawy zadań matematycznych z konkursów matematycznych np. Kangur, Matematyka Innego Wymiaru, Liga Zadaniowa, itp.
- Strony internetowe wydawnictw, stowarzyszeń i towarzystw naukowych zajmujących się popularyzacją matematyki i konkursów matematycznych.