
Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, obchodzony jest 25 kwietnia. Ustanowiony został w celu zwrócenie uwagi na powszechne występowanie hałasu w życiu ludzi oraz uświadomienie jak szkodliwy wpływ ma to powszechne zjawisko.
Hałas i wibracje przyczyniają się do pogorszenia stanu środowiska przyrodniczego, zakłócając jego naturalną wartość jaką jest cisza. Obniżają jakość i przydatność terenów rekreacyjnych, leczniczych, zmieniają zachowania ptaków i innych zwierząt, co skutkuje np. zmianą siedlisk oraz zmniejszaniem liczby składanych jaj.
Zagrożenie hałasem rośnie wraz z rozwojem cywilizacyjnym i działalnością człowieka. Największe niebezpieczeństwo stanowi hałas powodowany ruchem drogowym, kolejowym i lotniczym. Wzrasta szczególnie szybko, zwłaszcza w dużych miastach i na terenach silnie zurbanizowanych. Najczęściej hałas można opisać jako uciążliwy dźwięk o częstotliwości 65-70 decybeli [dB]. Utrudnia sen, naukę, pracę, koncentrację, a także wypoczynek. Może być czynnikiem uszkodzeń słuchu, zaburzeń sercowych, oddychania, bólów głowy czy bezsenności. Przez hałas jesteśmy zestresowani, nerwowi i przewrażliwieni.
W środowisku hałas – to wszystkie uciążliwe, nieprzyjemne niepożądane dźwięki w danym czasie i miejscu – powodowany jest głównie przez działalność przemysłową, transport czy aktywność związaną z rekreacją. Ograniczenie hałasu w środowisku uzyskuje się za pomocą metod i sposobów technicznych, m.in., przez wyciszenie ich źródeł, zabezpieczenia akustyczno-urbanistyczne (np. pasy zieleni, wały ziemne, wykopy i ekrany akustyczne) oraz rozwiązania architektoniczne (np. rozpraszające dźwięk elewacje, dźwiękoszczelne okna). Bardzo istotny wpływ na jego zwalczanie mają obowiązujące przepisy prawne, dzięki którym istnieje możliwość kształtowania klimatu akustycznego, a tym samym ograniczenie wskazanego zagrożenia na danym terenie.
W naszej szkole również uświadamiamy uczniom jakie zagrożenia wynikają z przebywania w hałasie przez hasła, gazetki, poruszanie tego tematu na lekcjach fizyki, noszenie przez uczniów słuchawek w czasie przerw 24 kwietnia.
Opiekunowie: Krystyna Borowiec i Alina Konieczny










