„MOJE DZIECKO IDZIE DO SZKOŁY”– realizacja programu edukacyjnego w klasach pierwszych

Rozpoczęcie nauki w szkole to przełomowy moment w życiu dziecka, a także jego rodziny. Kolejne lata nauki są okresem bardzo ważnym nie tylko z powodu zdoby­wanej przez dziecko wiedzy, ale także czasem istotnym dla jego zdrowia. W wieku szkolnym może rozwinąć się szereg problemów zdrowotnych, takich jak wady pos­tawy, zaburzenia wzroku czy otyłość. W tym wieku kształtuje się wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które będą umacniać zdrowie lub jemu szkodzić. Dlatego też w klasach pierwszych w tym roku szkolnym realizowano program rekomendowany przez PSSE w Mielcu „Moje dziecko idzie do szkoły”. Głównym celem programu było poszerzenie wiedzy i ukształtowanie prawidłowych nawyków oraz umiejętności prozdrowotnych wśród pierwszoklasistów i ich rodziców.

Cele szczegółowe programu to:

  • podniesienie poziomu wiedzy na temat wybranych elementów zdrowego stylu życia,
  • uświadomienie rodzicom ich roli w kształtowaniu prawidłowych nawyków prozdrowotnych u dzieci,
  • zainteresowanie rodziców zdrowiem ich dzieci i czynnikami wpływającymi na jego zachowanie,
  • przekonanie rodziców o słuszności podejmowanych działań profilaktycznych w do­mu, środowisku szkolnym.

Tematyka programu obejmowała:

  • Postępy dziecka w nauce, rozwój mowy, zaburzenia mowy;
  • Odpowiednie odżywianie;
  • Dbałość o higienę jamy ustnej;
  • Nadwaga i otyłość;
  • Higiena osobista;
  • Troska o prawidłową postawę;
  • Ochrona wzroku;
  • Zapobieganie chorobom zakaźnym;
  • Szkodliwość palenia tytoniu, bierne palenie;
  • Odpowiednie warunki uczenia się dziecka;
  • Zdrowie psychiczne dziecka;
  • Postawy rodziców wobec swoich dzieci;

W  trakcie realizacji programu dzieci realizowały treści profilaktyczne, prozdrowotne, wykonywały zadania polonistyczne, przyrodnicze, plastyczno – techniczne, ruchowe, muzyczne, pracowały w oparciu o prezentacje multimedialne. Brały też udział w prelekcjach, pogada­nkach, spotykały się z osobami troszczącymi się o ich bezpieczeń­stwo i zdrowie (policjant, stomatolog, pedagog, psycholog szkolny, dietetyk, logopeda), wykonywały zadania z wykorzystaniem TI. Na podsumowanie realizacji programu  uczniowie klasy 1a i b wykonali plakaty tematyczne i rozwiązały quiz, podczas którego musiały wykorzystać wiedzę zdobytą podczas zajęć w trakcie roku szkolnego.

  wychowawcy  klas pierwszych:
 mgr Jadwiga Peret, mgr Danuta Mazur