
Rozpoczęcie nauki w szkole to przełomowy moment w życiu dziecka, a także jego rodziny. Kolejne lata nauki są okresem bardzo ważnym nie tylko z powodu zdobywanej przez dziecko wiedzy, ale także czasem istotnym dla jego zdrowia. W wieku szkolnym może rozwinąć się szereg problemów zdrowotnych, takich jak wady postawy, zaburzenia wzroku czy otyłość. W tym wieku kształtuje się wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które będą umacniać zdrowie lub jemu szkodzić. Dlatego też w klasach pierwszych w tym roku szkolnym realizowano program rekomendowany przez PSSE w Mielcu „Moje dziecko idzie do szkoły”. Głównym celem programu było poszerzenie wiedzy i ukształtowanie prawidłowych nawyków oraz umiejętności prozdrowotnych wśród pierwszoklasistów i ich rodziców.
Cele szczegółowe programu to:
- podniesienie poziomu wiedzy na temat wybranych elementów zdrowego stylu życia,
- uświadomienie rodzicom ich roli w kształtowaniu prawidłowych nawyków prozdrowotnych u dzieci,
- zainteresowanie rodziców zdrowiem ich dzieci i czynnikami wpływającymi na jego zachowanie,
- przekonanie rodziców o słuszności podejmowanych działań profilaktycznych w domu, środowisku szkolnym.
Tematyka programu obejmowała:
- Postępy dziecka w nauce, rozwój mowy, zaburzenia mowy;
- Odpowiednie odżywianie;
- Dbałość o higienę jamy ustnej;
- Nadwaga i otyłość;
- Higiena osobista;
- Troska o prawidłową postawę;
- Ochrona wzroku;
- Zapobieganie chorobom zakaźnym;
- Szkodliwość palenia tytoniu, bierne palenie;
- Odpowiednie warunki uczenia się dziecka;
- Zdrowie psychiczne dziecka;
- Postawy rodziców wobec swoich dzieci;
W trakcie realizacji programu dzieci realizowały treści profilaktyczne, prozdrowotne, wykonywały zadania polonistyczne, przyrodnicze, plastyczno – techniczne, ruchowe, muzyczne, pracowały w oparciu o prezentacje multimedialne. Brały też udział w prelekcjach, pogadankach, spotykały się z osobami troszczącymi się o ich bezpieczeństwo i zdrowie (policjant, stomatolog, pedagog, psycholog szkolny, dietetyk, logopeda), wykonywały zadania z wykorzystaniem TI. Na podsumowanie realizacji programu uczniowie klasy 1a i b wykonali plakaty tematyczne i rozwiązały quiz, podczas którego musiały wykorzystać wiedzę zdobytą podczas zajęć w trakcie roku szkolnego.
wychowawcy klas pierwszych:
mgr Jadwiga Peret, mgr Danuta Mazur















