Ogólnopolski Tydzień Biblioterapii

W dniach 14 do 21 listopada 2025 roku obchodziliśmy Ogólnopolski Tydzień Biblioterapii pod hasłem: ,,Czytanie daje siłę! Biblioterapia w kształtowaniu wrażliwości”.

Kształtowanie wrażliwości jest procesem, który uczy akceptacji swoich uczuć, rozwijania empatii, intuicji i kreatywności.  Pomaga  budować odporność psychiczną, rozwijać inteligencję emocjonalną i wzmacniać  życzliwość wobec innych.

Literatura w tym procesie odgrywa niezwykle ważną rolę. To właśnie książki – zwierciadła ludzkich doświadczeń i emocji – uczą nas empatii, refleksji, akceptacji inności. Poprzez opowieści i słowa przeżywamy cudze losy, rozpoznajemy własne emocje i uczymy się rozumieć świat z wielu perspektyw. W biblioterapii wrażliwość staje się mostem między autorem a czytelnikiem, między tekstem a duszą człowieka.

W tych dniach odbyły się zajęcia czytelnicze dla dwóch grup uczniów korzystających ze świetlicy w ramach projektu edukacyjnego ,,Walizka Marzeń- podróże z bajkoterapią”.  Najpierw uczniowie przenieśli się
w podróż po Polsce wraz z Emmą, bohaterką bajki terapeutycznej (3 spotkania). Poznali ciekawostki na temat Puszczy Białowieskiej, Morskiego Oka, Bałtyku oraz Kopalni Soli w Wieliczce. Umiejscowili te miejsca na mapie Polski.
W grupach naśladowali cztery żywioły: las, wodę, góry i kopalnię. Odgrywali scenki dotyczące pomagania przyrodzie („drzewo proszące o ochronę”, „morze opowiadające o potrzebie czystości”, „góral tłumaczący, dlaczego nie dokarmiamy zwierząt”, „górnik w Wieliczce mówiący o swojej pracy i bezpieczeństwie”).  Zagrali w grę fakt czy legenda dotyczącą poznanych miejsc w Polsce, odszukali w wykreślance słowa związane z Polską. Na koniec był czas na krótki relaks.

Dzieci również przeniosły się myślami do Włoch, słuchając kolejnej bajki terapeutycznej (1 spotkanie). Odszukali Włochy na mapie Europy. Poznali podstawowe fakty o włoskiej kuchni i tradycjach, np. że sztuka neapolitańskiego pizzaiuolo składa się z czterech etapów i sprzyja spotkaniom społecznym.
W bajce został poruszony temat lęku. Emma poznała Lucę, pracującego w rodzinnej pizzerii. Chłopiec bał się ostatniego etapu – podrzucania ciasta. Obawiał się, że jak mu się nie uda, to jego ojciec będzie zawiedziony. Dziewczyna pomogła koledze pokonać lęk. Razem wzięli kilka głębokich wdechów licząc po włosku. Emma zachęciła Lucę, by pomyślał o cieście jak o lekkiej piłce lecącej ku niebu. Za trzecim razem chłopiec podrzucił krążek i obserwował, jak wirując, miękko spada na jego dłoni. Emma podkreśliła, że kiedy dzielimy się lękiem, to staje się mniejszy.

Uczniowie w trakcie zajęć chętnie wypowiadali się. Atmosfera była przyjazna.

Projekt edukacyjny będzie nadal kontynuowany. Zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu (11 spotkań).