Senat RP na patrona Roku 2023 roku wybrał między innymi Jana Matejkę. Młodzież podczas nauczania spotyka się z Jego twórczością, dlatego został opracowany i zrealizowany ten projekt.
Na projekt składały się różnorodne działania:
- Warsztaty nt. życia i twórczości Jana Matejki, połączone z wykonaniem plakatów.
- Zwiedzanie domu artysty w Krakowie.
- Szkolny konkurs dla uczniów/uczennic klas szóstych pt.: „Dzieła Jana Matejki w oczach uczniów/uczennic”.
- Ogólnopolski konkurs: „Zamek w dziecięcej wyobraźni. Tu mówi Matejko” – kategoria praca plastyczna. Organizatorem konkursu był Zamek Królewski w Warszawie.
- Lekcja otwarta z wykorzystaniem w niej obrazu Jana Matejki „Konstytucja 3-go Maja”.
- Szkolny konkurs klas szóstych na przewodnik pt.: „Let’s follow Matejko”.
- Quiz: „Jaki to obraz?”, który odbył się w klasach siódmych.
- Gazetka ścienna wykonana przez młodzież z klas siódmych, na której przedstawione zostały tytuły obrazów namalowanych przez Jana Matejkę.
- Gazetki ścienne wykonane przez młodzież klasy 6b pod hasłem: „W pracowni Jana Matejki” i „Jan Matejko patronem 2023roku”.
Wyniki konkursu plastycznego klas szóstych:
1 miejsce – Kacper Kosowski, Karol Zięba
2 miejsce – Magdalena Kalicka i Zuzanna Stepczyk
3 miejsce – Eliza Machaj i Oliwia Korycka; Karolina Kseń i Natalia Rak; Sara Mamica, Anna Godek i Klaudia Przygoda
Wyróżnienie: Nikola Frelas i Helena Grzelak; Adam Sołtys i Jakub Stolarz.
Wyniki konkursu na przewodnik:
1 miejsce – Julia Latos
2 miejsce – Kacper Kosowski
3 miejsce – Patrycja Pezda
Nagrody zostały ufundowane ze środków z przeznaczonych na działania profilaktyczne podejmowane przez szkołę.
Udział w konkursach wymagał od uczniów dużego wkładu pracy, ale dzięki temu ich czas wolny został w sposób ciekawy zaadoptowany. W dzisiejszym czasie jest to bardzo ważne, aby młodzież potrafiła odejść od mediów, komputera i zaangażować się oraz wypełnić czas zajęciami, które także dają im radość.
W konkursie ogólnopolskim Karol Zięba zdobył wyróżnienie .
W trakcie realizacji projektu młodzież miała okazję pracować w różnorodny sposób: odbyła się wycieczka, warsztaty i praca w grupach , taka forma pracy pojawiła się również przy wykonywaniu prac konkursowych na etapie szkolnym, miały miejsce dyskusje oraz opisywanie obrazów, te aktywności spowodowały, ze lekcje i inne zajęcia podczas trwania projektu były atrakcyjne.
Młodzież ma wielki potencjał, ale trzeba go w nich wyzwolić poprzez kierowanie ich działaniami.
Ryszarda Kryczka, Halina Wróbel, Jolanta Zięba