Patronem roku 2023 jest Mikołaj Kopernik. W związku z tym klasy siódme wzięły udział w projekcie związanym z tą postacią.
Cele projektu:
- Zapoznanie uczniów z postacią Mikołaja Kopernika
- Rozbudzenie zainteresowania odkryciem Mikołaja Kopernika i budowa Układu Słonecznego
- Kształtowanie postawy badawczej
Przebieg:
- Uczniowie klas siódmych przygotowują plakaty o Mikołaju Koperniku i o Układzie Słonecznym
- Plakaty zostaną zamieszczone na gazetce w korytarzu szkolnym
- Udział uczniów w ogólnopolskim konkursie plastycznym „ Okolicznościowy medalion lub znaczek pocztowy z okazji 550 rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika”
- Przedstawienie filmów o Układzie Słonecznym na lekcjach fizyki
- Pieczenie pierniczków
- Wycieczka do obserwatorium w Chorzowie
Krótkie przedstawienie postaci Mikołaja Kopernika
Mikołaj Kopernik polski astronom, który odkrył, że Ziemia nie jest w centrum wszechświata. Zrewolucjonizował tym samym astronomię. Na jego odkryciu badania opierali m. in. Galileusz, Kepler, Newton.
Kopernik urodził się 19 lutego1473 roku w Toruniu, a zmarł 21 maja 1543 roku we Fromborku. Był najmłodszym synem kupca Mikołaja i Barbary Watzenrode. Po śmierci ojca, gdy Kopernik miał 10 lat, jego opiekunem prawnym został wuj, Łukasz Watzenrode, który zapewnił mu wykształcenie opłacając naukę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, gdzie studiował matematykę, fizykę, astronomię i filozofię. Następnie Kopernik studiował prawo i medycynę w Bolonii i Padwie.
Po studiach wrócił do Torunia i od 1503 roku pracował jako sekretarz swojego wuja, był również kanonikiem, ale nie przyjął nigdy święceń kapłańskich. Pracował też dla rządu jako ekonom.
W 1533 roku Kopernik ukończył teorię heliocentryczną.
W wyniku swoich obserwacji dotyczących wszechświata Kopernik uważał, że teoria geocentryczna jest błędna, zaproponował zmianę na heliocentryzm. Napisał również, że centrum wszechświata znajduje się blisko Słońca, a odległość Słońca od Ziemi jest niewielka w porównaniu z innymi gwiazdami oraz że to planeta obraca się wokół Słońca, a nie na odwrót. Wyjaśnił, że wsteczny ruch gwiazd jest spowodowany ruchem Ziemi po orbicie, a nie gwiazd wokół planety.
W roku 1532 Kopernik miał już wszystkie potrzebne obliczenia oraz zakończył pracę nad manuskryptem „O obrotach sfer niebieskich”.
Wśród jemu współczesnych dominował niepodzielnie pogląd mówiący, że Ziemia jest płaską tarczą umieszczoną na samym środki Kosmosu. Obalenie tego poglądu było nie tylko trudne, ale
i niebezpieczne. Jednak kwestionujące dogmaty dzieło Kopernika „De Revolutionibus” ukazało się w 1543 roku. W tym samym roku Kopernik zmarł we Fromborku, a jego rozprawa znalazła się na watykańskiej liście ksiąg zakazanych.
„De Revolutionibus” skreślono z indeksu w 1828 roku.
Obecnie rękopis dzieła Kopernika przechowywany jest w Bibliotece Jagiellońskiej.
Ciekawostki:
Swój bogaty księgozbiór Kopernik zapisał diecezji warmińskiej, z której Szwedzi w roku 1692 ukradli go
i obecnie jest on w Szwecji.
Kopernik zajmował się badaniem przyczyn zarazy w Olsztynie. Odkrył, że jej głównym powodem był spożywany zanieczyszczony chleb, który wcześniej leżał na ziemi, po czym był konsumowany razem
z brudem i zarazkami. Kopernik wpadł wówczas na pomysł, aby smarować pieczywo masłem, aby przywierający do pieczywa brud zniechęcał ludzi do jedzenia. W efekcie brudny chleb zniknął, zaraza ustąpiła, a smarowanie chleba masłem stało się popularne w całej Europie.
Realizacja projektu:
W lutym i marcu uczniowie klas siódmych przygotowali plakaty o Mikołaju Koperniku oraz o Układzie Słonecznym, które zostały zamieszczone na gazetce szkolnej i były tam od kwietnia dzięki czemu inni uczniowie mogli zapoznać się z ich treścią. Również uczniowie klasy czwartej przygotowali gazetkę klasową o Mikołaju Koperniku.
Uczniowie klasy siódmej wzięli udział w ogólnopolskim konkursie plastycznym „ Okolicznościowy medalion lub znaczek pocztowy z okazji 550 rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika”. Na konkurs wpłynęły 193 prace z całej Polski. Komisja w składzie: Jolanta Ochmańska Ćwiertnia, Barbara Pyzik oraz Iwona Blecharz biorąc pod uwagę: samodzielność wykonania pracy, kompozycję, oryginalność oraz walory plastyczne i estetyczne przyznała nagrody i wyróżnienia. Wszystkim uczestnikom i opiekunom przesłano podziękowania za udział w konkursie
W czerwcu na lekcjach fizyki uczniowie mogli obejrzeć film o Układzie Słonecznym, o jego powstaniu
i rozwoju.
Projekt będzie kontynuowany we wrześniu i październiku w przyszłym roku szkolnym.
Opiekunami projektu są: mgr Halina Wróbel i mgr Alina Konieczny