Program edukacyjny „Przygody z Paragrafem”
Wizytę w stolicy w dniu 10 lutego 2020 roku rozpoczęliśmy od Niewidzialnej Wystawy. Było to niesamowite doświadczenie, które zupełnie zmieniło nasz sposób patrzenia na świat i nauczyło doceniać to co mamy. Pozwoliło oswoi się ze światem osób niewidomych, lepiej go poznać, aby wiedzieć jak z nimi rozmawiać, co możemy i czego nie powinniśmy robić. Podczas interaktywnej podróży do świata bez zmysłu wzroku byliśmy zdani tylko na słuch, węch i dotyk. Okazało się, że sprostanie nawet codziennym sytuacjom nie jest łatwe. W ciemności musieliśmy poradzić sobie z zatłoczonym miastem, zamówieniem w barze, czy przeszkodami w mieszkaniu. Na szczęściemogliśmy liczyć na pomoc niewidomych przewodników. Po wyjściu z ciemności czekał nas jeszcze krótki pokaz w widzialnej części. Poznaliśmy tam przedmioty codziennego użytku, z których korzystają niewidomi i słabowidzący.
Następnie udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego.
Zwiedzanie tego nowoczesnego, multimedialnego muzeum przybliżyło nam jedno z najtragiczniejszych wydarzeń w historii narodu polskiego, stanowiące do dziś przykład heroizmu, męstwa i walki o wolność. Uczniowie poznali życie codzienne powstańców, umundurowanie, broń, fotografie autentycznych scen powstańczych, losy ludności cywilnej oraz dzieci. Obejrzeli samolot „Liberator”, którym dokonywano zrzutów broni dla powstańców. Poznali w jaki sposób działała podziemna poczta polska i tajne drukarnie. Dużym przeżyciem była możliwość przejścia kanałami i sprawdzenie, co mogli czuć powstańcy poruszający się nimi w różne dzielnice Warszawy. Obejrzeliśmy też przejmujący film pt. „Miasto ruin”- komputerową rekonstrukcję zrównanej z ziemią Warszawy. Niesamowite wrażenie wywierało bijące 63 razy na minutę Serce Muzeum. Ma ono symboliczną wymowę i przypomina, że serca Polaków biją zawsze, nawet w tragicznych chwilach.
Kolejny obiekt, w którym mogliśmy się wiele nauczyć przez zabawę to Centrum Nauki Kopernik. Jest to miejsce, gdzie na własnej skórze można przeżyć trzęsienie ziemi, położyć się na całkiem wygodnym łóżku z gwoździami, stworzyć coś z niczego w majsterkowni. Wszystkich pokazów doświadczeń i wystaw nie sposób wymienić, trzeba to po prostu zobaczyć.
Zmęczeni, ale pełni wrażeń udaliśmy się na obiadokolację, a później na krótki spacer po Starym Mieście. Przechodziliśmy obok Zamku Królewskiego i kolumny Zygmunta III Wazy. Mogliśmy zobaczyć również lodowisko, które ułożone zostało wokół pomnika warszawskiej Syrenki i przepięknie oświetlone. Żałowaliśmy tylko, że nie zabraliśmy z sobą łyżew. Z tarasu widokowego tuż obok naszego hotelu, podziwialiśmy nocną scenerię Warszawy.
Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy od wizyty na Stadionie Narodowym, gdzie podziwialiśmy konstrukcję i wielkość tej budowli, trybuny i płytę boiska, przerabianą obecnie na lodowisko.
O godzinie dziesiątej wzięliśmy udział w programie edukacyjnym organizowanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości „Przygody z Paragrafem” i warsztatach „Przygoda Kryminalistyczna”. Podczas pierwszej części zajęć prowadzonych przez pracowników Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji w sposób praktyczny zdobywaliśmy wiedzę dotycząca prawa karnego i kryminalistyki. Rozwiązywaliśmy zagadkę dotyczącą zniknięcia cennego obrazu z muzeum, przeglądając akta sprawy, notatkę ze zgłoszenia kradzieży oraz inne dokumenty, ważne w prowadzeniu dochodzenia. Zabezpieczaliśmy ślady włamania i zbieraliśmy odciski palców. Po rozmowie z prokuratorem odgadywaliśmy, kto mógł być sprawcą kradzieży. W drugiej części warsztatów mieliśmy możliwość poznania podstawowych obowiązków Służby Więziennej, dowiedzieliśmy się jak wygląda dzień pracy w więzieniu, jakie są sposoby resocjalizacji więźniów. Mieliśmy również okazję przymierzyć umundurowanie tj.: kamizelkę ochronną, kamizelkę kuloodporną, ochraniacze, kaski ochronne oraz zobaczyć różne rodzaje kajdanek. Ostatnim punktem udziału w programie było zwiedzanie Sejmu, gdzie po rutynowej kontroli podziemnymi korytarzami wszyscy przeszliśmy do sali obrad, która znana była nam do tej pory tylko z relacji telewizyjnych. Uczestnicy programu otrzymali upominki oraz certyfikat dla szkoły potwierdzający udział w programie edukacyjnym Ministerstwa Sprawiedliwości. Zostaliśmy również poczęstowani śniadaniem i słodkościami.